חיפוש: 
מוקד שרות לקוחות 1-700-700-637
 
לשמוע כמו שתמיד חלמת

שיבושי היגוי

היגוי

הגיה- הינה תהליך בו מופקים צלילי הדיבור. כאשר קיימים שיבושי היגוי - הכוונה לקושי שנוצר בהפקה תקינה ומדוייקת של צלילי הדיבור והחיבור ביניהם. התוצאה בעקבות ליקוי זה הינה פגיעה במובנות הדיבור. 
 
ההתפתחות הפונולוגית, היא התפתחות צלילי הדיבור, מתרחשת בשלבים. בכל קבוצת גיל, אנו מייחסים רכישה טבעית של הגה (צליל) או מספר הגאים. כאשר אלה אינם נרכשים בשלב ההתפתחותי בו היו אמורים להיות מופקים באופן טבעי, יש לבצע אבחון אצל קלינאי תקשורת. הקלינאי תציע, במידת הצורך, טיפול להקניית הצליל החסר/המשובש.
 
ההגאים בשפה העברית :
  • תנועות - מתאפיינות בזרימה חופשית של האוויר במסלול הקול. קיימת ויברציה של מיתרי הקול, כאשר השוני בין התנועות השונות מתקבל מצורת חללי התהודה, גובה הלשון, קדמיות הלשון ועיגול השפתיים.
  • דו-תנועה - חילוץ מהיר מתנועה אחת לשנייה בזו אחר זו. לדוגמא המילה אילת (eilat).
  • עיצורים - חסימה מלאה או חלקית של איברי ההיגוי במסלול הקול (Vocal Truct) עם/בלי השתתפות של מיתרי הקול.

לאורך המסלול הקולי, איברי החיתוך חותכים את זרם האוויר במקומות חיתוך שונים. בהתאם למקומות חיתוך אלה, אנו מחלקים את הצלילים לקבוצות :

  • צלילים שפתיים - b,m
  • צלילים שפתיים שיניים - f,v 
  • צלילי לשון-מכתש - d,l,s
  • צלילי לשון-חיך קשה - y
  • צלילי לשון החיך הרך - g,k,r,x
  • צלילי מיתרי הקול - a,h

אופני חיתוך :

בכל מקום חיתוך קיימים מספר אופנים להפקת הצליל:

  • הגאים פוצצים - חסימה מלאה של מסלול הקול ושחרור, כמו בצליל p.
  • הגאים חוככים - חסימה חלקית של מסלול הקול.
  • הגאים אפיים - בהגאים אלה קיים מעבר אוויר דרך האף.

קוליות :

קוליות הינה הרטטה של מיתרי הקול בעת הפקת העיצור. העיצורים בעברית מחולקים לצמדים, המופקים באותו מקום חיתוך ובאופן חיתוך דומה ונבדלים זה מזה בקוליות שלהם.

דוגמאות לזוגות צלילים קולי/לא קולי:

  • k - g.
  • s - z.
  • p - b.

שיבושי היגוי :

קיימים שני סוגים של שיבושי היגוי :

  • החלפה עקבית של צליל מסויים בצליל אחר, למשל י' במקום ל'.
  • החלפה לא עקבית של הצלילים. צליל אשר נשמע במילה מסויימת, מושמט במילה אחרת או צליל שמוחלף בשילובים שונים בצלילים שונים. 

בגילאי שנה עד שלוש, ילדים משתמשים בתהליכים אלו על מנת לפשט ולהקל על תהליך ההיגוי. בגילאים צעירים הם עשויים להיות טבעיים ותקינים. בכל מקרה של שיבושי היגוי רצוי לפנות לקלינאי תקשורת על מנת לאבחן ולבדוק מהם התהליכים הפונולוגיים, האם הם מתאימים לגילו של הילד, ומה מידת המובנות שלו.

המיומנות הנדרשת לצורך הפקת היגוי תקינה:

  • שליטה מוטורית  - טונוס שרירים תקין ותכנון מדוייק של שרירי איברי ההיגוי, תנועתיות טובה ומהירה.
  • תפישה שמיעתית - אבחנה שמיעתיתבין צלילים הדומים בתכונותיהם.
  • זכרון שמיעתי - על מנת לזכור רצפים של הגאים (לצורך הפקת מילים ארוכות בעיקר).
  • יכולות תחושתיות תקינות - לצורך בקרה על ההפקות ועל איברי ההיגוי. קושי במיומנות זו נראה אצל ילדים עם ריור מוגבר, עם קשיי אכילה ובליעה של מרקמים של מזון וכדומה.
  • יכולת קוגנטיבית מתאימה לגיל - לצורך אינטגרציה של המידע.

טבלת רכישת ההגאים בעברית (לביא, 1978)

העיצור

גיל הרכישה

ב,מ,פ,נ,י,ח

3:0

ק,ל

3:6

ת,ג,ר

4:0

ד

5:0

ס,ז,ש,צ,ו

5+

טבלה זו מתארת את גיל הרכישה הטבעי של כל עיצור. הטבלה נבנתה על סמך תצפיות שנעשו בגנים, אך אין להסתמך רק על נתוני הטבלה. בכל מקרה של התלבטות ההורה, כדאי שאיש מקצוע מנוסה יעריך את יכולת ההגייה של הילד בהתחשב במכלול הגורמים - סוג השיבוש, כמות השיבושים, סך מובנות המבע כולו ועוד.